Zamieściłam tutaj moje ulubione plakaty kabaretowo-paryskie, autorstwa dwóch francuskich malarzy i grafików: Théophile Alexandre Steinlena (plakat do kabaretu „Le Chat Noir”) oraz Henri de Toulouse-Lautreca (plakaty, m.in. do kabaretu „Moulin Rouge” i do café-concert „Le Divan Japonais”).
Tytuł, koncepcja oraz oprawa wizualna „Le Geste” (np. barwy) zainspirowane zostały ich twórczością, zwłaszcza wskazanymi plakatami reklamowymi. Prace wspomnianych artystów „tętnią życiem, bogactwem różnorodnych kolorów, dekoracji i świateł”, tak jak lokale taneczne, szynki i kawiarnie, dla których powstały.
Duże, płaskie, kontrastujące ze sobą plamy barwne; typowo secesyjne – płynne, faliste linie; wyraźny kontur, ciekawie zaznaczona perspektywa, dynamizm kompozycji i ekspresyjność postaci – to cechy charakterystyczne dzieł. Plakaty przypominają kolaże, w których fantazyjne litery stanowią integralną część przedstawienia. Na niektórych plakatach, szczególną uwagę zwraca ruch – prowokacyjne na tamte czasy, taneczne pozy z kankana. Nieprzyzwoite sceny z tancerkami, unoszącymi nogi tak wysoko, aż można dostrzec ich bieliznę, na stałe wpisały się do historii sztuki.
Prezentowane na plakatach, muzy Lautreca – gwiazdy półświatka, tancerki: Louise Weber, zwana jako „La Goulue” – „Żarłoczna” (początkowo praczka, później tancerka brzucha na straganie jarmarcznym) i Jane Avril (początkowo akrobatka cyrkowa), czy dumny, złowrogi, czarny kot Steinlena, dodają pracom tajemniczości, intrygują odbiorcę.
Wszystkie omówione elementy tworzą niezwykłą, przedziwną mieszankę, na którą patrzy się z uwielbieniem. Mam nadzieję, że tak będzie z „Le Geste”.
Aby dostarczyć jeszcze więcej wrażeń, zapraszam do obejrzenia cudownej animacji, ożywionego plakatu z Jane Avril i kankanem w rolach głównych: Amazing Hand-Drawn Animations by YANG HUA CHUN | The Dancing Rest http://thedancingrest.com/2015/10/26/amazing-hand-drawn-animations-by-yang-hua-chun/
Jestem pewna, że Was zachwyci ;)